FANDOM

Сазонов, прізвисько Сазан, диггер. На початку книги товариш Івана, пізніше, по ходу сюжету, дізнаємося, що Сазан — зрадник, вбивця, підла і безпринципна людина.

В минуломуРедагувати

Вадим Сазонов походив з місцевого «дворянства» - як жартома називали робочих метробуду і службовців метро - чергових, техніків, машиністів.
На станції вони (разом з ментами) утворювали еліту, правлячий клас. Синові машиніста з дитинства була уготована кар'єра: від бригадира по догляду за тунелями до помічника коменданта. А там, дивишся, і комендантом би став років до тридцяти. Втім, подумав Іван, може, ще стане...
Однак Сазонов, як говорили на станції, «взбрыкнув» і напросився в групу розвідників.
Його намагалися відмовити - марно. Уперся до останнього, як заклинивша герма.
Спочатку Клишоногий насторожено ставився до дивного новачка, все норовив підчепити, перевірити «на слабо». Ще б пак - піжон, вискочка, блакитна кров. А туди ж - у дигери! Але після закидання на Троїцький універмаг, коли новачок прикривав відхід групи (холоднокровно відстрілював одну за іншою павловських собак), навіть Клишоногий здався. Сазонова прийняли як рівного.
І тепер він не мент, не машиніст. Корінний дігер.

Але пиздюлів він у мене все одно отримає, подумав Іван. По-нашому, по-диггерськи...

- Чим порадуєш? - Постишев дивився лоба.
- Нічим, шеф, - сказав Сазонов. - Хороших новин у мене для вас немає, Гліб Семенович, вибачте. Тунелі прочесали, раз. Ніяких слідів, ніхто не проходив, ніхто нічого не бачив. У вентухах і ТДПшках порожньо - це два. Ми дійшли до блокпоста Адміралтейської. «Адміральці» присягаються, що нікого не бачили. Це три. - він помовчав. - Такі ось хуйові новини...

Війна з бордюрникамиРедагувати

Саме Сазонов «вдало розкрутив» охоронця з блок-поста Адміралтейської, звідки і пішла думка, що дизель Василеострівної поцупили бордюрники.

І лише після жорстокої розправи над ні в чому неповинними мешканцями «московських» станцій Івану стає зрозумілим зговір, страшна провокація в інтересах Сазонова - Мемова - Орлова. Альянс і влада в Альянсі будь-якою ціною, ціною жертв і крові; а для Сазонова особисто — це ще й фізичне усунення командира: Івана, Ванядзе, Фігадзе, — і привласнення усього того, що Івану належало...

ЗрадаРедагувати

І револьвер цей дивився на Івана.

- Кинь зброю, командир, - сказав Сазонов неголосно. - Ти знаєш, як я стріляю.

Ще б пак... Іван обережно підняв руку і стягнув з плеча лямку «покидька». Опустив автомат на рейки, брязнув метал. Іван випростався.

- Що це означає? - запитав він.
- Ти збрехав генералу, вірно? - Сазонов посміхнувся. - А генерал збрехав тобі. Все просто.

Іван мовчав.
Нерозумно. Треба було діяти швидше. Але як же Сазон?..

І тут картинка нарешті склалася.
- Це ж ти вбив Ефиминюка? - запитав Іван, дивлячись на колишнього друга. - Зрозуміло.

Так ось чому Сазонова не було на блокпосту, де він повинен був чергувати разом з Ефиминюком! Сазонов в цей час допомагав команді адміралтійців пробратися до генератора. А потім повернувся і вбив Ефиминюка... але навіщо?
Іван смикнув щокою.
А тому, що генератор адміралтійцям нафіг не потрібен. Вони б його не стали б тягти через всі станції Альянсу. А сховали десь поруч з Василеострівнаою... Може бути, навіть на Прикладі. Блін! І Ефиминюк їм перешкодив.
Вже тоді Сазонов вів подвійну гру. Як він «вдало» розколов адмиралтійця, щоб той вказав на бордюрників. І ми кинулися воювати - як повні ідіоти. Іван стиснув зуби від пекучого сорому. І я нічого не зрозумів! Нічого.
Ех, Сазон, Сазон...
Кожен мисливець бажає знати [1]...

- Він був дурнем, - сказав Сазонов. - Адже він і тебе не подобався, так, командир? Я знаю, що не подобався.

Іван мовчав.

- Що, немає тут твого Пашки? І Гладиша немає? Ай, яй, яй. - Сазонов похитав головою. - Не пощастило тобі, Ванядзе. Не вернешся ти на Ваську, схоже.

Іван продовжував мовчати. Чому-то його зовсім не зачепило «Ванядзе», але покоробило панібратьско-презирливе "Васька".

- Ванька на Ваську не повернеться. Ха ха. Гра слів.

Сазонова відверто несло.

- Знаєш, що цікаво, - сказав Іван неголосно. Сазонов натрапив на його погляд, замовк. - Ти ж не погана людина, Сазон. Тільки заплутався. Тобі самому зараз від себе нудно. Я ж бачу.
- Кажи, командир, говори, - пробурмотiв Сазонов. Посміхнувся, але так фальшиво, що у Івана вилиці звело.
- Кращі кати виходять з людей з совістю, вірно? - Іван дивився прямо, не блимаючи. Обличчя перетворилося на тверду маску - немов на ньому гумова пика. Немов можна зняти своє обличчя, як протигаз - і все закінчиться.

Повернення ІванаРедагувати

- Знаєш, команди-ир, - сказав Гладишев. Обличчя його, опухле і немов порізане ножем, у цей момент було на подив спокійним. І навіть майже красивим. - Ти мені, звичайно, команди-ир... але, не витягай ти мене? Зрозумів? Думаєш, я не знаю, навіщо Ван повернувся? Він з того світу повернувся, я знаю. За тобою він повернувся!
- А не за тобою?..
- І за мною, звичайно, - погодився дигер. Вишкірив в посмішці гнилі залишки зубів. - Тому що на мені кров, багато крові. Але ти його взагалі вбив. Що ти думав, я не знаю? Ти ж за ним, як баба, бігав, в рот дивився, а потім, коли він одружитися задумав, пришив його до біса. І тепер його речі мацаеш, як баба яка... а ти і є баба. Тільки він повернувся, розумієш, Сазон? Як тобі така штука? Страшно мабуть?

Сазонов не вірив вухам.

- Гладиш, ти п'яний? Ти з ким говориш, по-твоєму?
- Ні з ким я не говорю.

Сазонов взяв його за комір замасленої куртки, притягнув до себе.

- Я твій командир, зрозумів?!

Гладиш ощирився.

- Ні куя ти мені не командир. У мене один командир був - Клишоногий. І другий командир був - Ван. А третього не буде.

Достойний фіналРедагувати

Іван піднявся на платформу Василеострівної. Пройшов повз столи, заставлені їжею і випивкою. Повз веселі обличчя, які - у міру того, як він йшов - ставали зовсім не веселими. Мертва, напружена тиша розливалася в повітрі.

- Іван, - тихо зойкнули позаду. - Меркулов повернувся.

Піднявся шум. І тут же стих, коли Іван зняв з плеча рушницю...
Він оглянув стіл. Наречений з нареченою сиділи в центрі - як і годиться.
По праву руку від нареченої Пашка, по ліву Катя, - свідки. Генерал Мемов як почесний гість. Лице похмуре та зосереджене.

Таня сиділа з мертвим обличчям. Сазонов нагадував білу статую у чорному костюмі.
Сазонов піднявся. Відкрив рот, наче хотів щось сказати... Іван підняв двостволку, звів курка. Охоронці Мемова рвонулися було, але генерал зупинив їх рухом руки.

- Якого чорта?
- Я звинувачую цю людину, - сказав Іван голосно, так, щоб чули всі.
- У чому саме? - Мемов піднявся зі свого місця.
- У крадіжці генератора і вбивстві, - сказав Іван. - Вистачить?
- Кого він убив?
- Єфиминюка. І, наскільки розумію, Орлова. Мемов зніяковів, почав повертатися...

Сазонов раптом став на стіл, прямо на білу скатертину, пройшов і зістрибнув перед Іваном.
Дзвін розбитого посуду. Навіть на весіллі він був в бежевому плащі. Шнурок з кобурою через плече. Пауза.

- Знаєш, чого мені не вистачало без тебе? - запитав Сазонов. Іван уважно дивився на нього, - чи не здригнеться рука. Ні, лежить спокійно. Головне, не пропустити момент, коли Сазон потягнеться до револьверу...
- Ні, - сказав Іван.
- Мені не вистачало спокою. Думаєш, я в тебе стріляв?
- А хіба ні? - Іван підняв брови.

Двостволка спрямована колишньому другу в грудну клітку.

- Я теж так думав. Ні, Ванядзе... - Сазонов помовчав. Ну, чого ти чекаєш, думав Іван, потягнися до револьверу. - Ти був правий щодо совісті...
- Правда? - коли він, блін, потягнеться до зброї? Сил вже ніяких немає.
- Не віриш, значить, - Сазонов повільно похитав головою. - Це нічого. Це вже не так важливо - віриш ти чи ні.
Я повинен був сказати.
Прости мене.

Іван мовчав. Він бачив краєм ока Пашку з Танею, що сидять за центральним столом , але йому було вже все одно.

- Я б хотів... розумієш... - Сазонов замовк, дивлячись на Івана дивним, який запитує поглядом. - Як годиться.

«Свобода - це не вибір між калашом і гвинтівкою...»

- Чесна дуель? - запитав Іван, опускаючи дробовик.
- Так, - Сазонов раптом посміхнувся своєю знаменитою кривуватою посмішкою і знову став схожий на себе того, колишнього - впевненого і спокійного. - Чесна дуель.
- На Приморській?
- Абсолютно вірно, - Сазонов загорнув плащ, виправив шнурок з револьвером. Випростався. - Там, де я роздовбав цей чортовий генератор. Це буде по-нашому. Ти навіть зможеш сказати своє знамените «бато-нчи...»... - Рука його кинулася до револьвера.

Іван скинув рушницю і вистрелив, майже не цілячись. Бам-м. Віддача вдарила в плече. Сазонова ударом відкинуло назад, на святковий стіл. З гуркотом полетів посуд. Закричали люди. Бум-м! - з другого ствола. Кров. Сазонов повільно падав, завалюючи стіл, очі в подиві розкривалися... гарне обличчя. Дуже красиве. І здивоване.
Сазонов виплюнув кров.

- Як же?.. - він закашлявся. - Я... швидкий...

На бежевому плащі повільно розпливалася червона пляма. Іван опустив рушницю. Стволи диміли.
Оглянув присутніх (народ мовчить) і підійшов до мертвого друга. Колишньому друга.

- Кожен мисливець бажає знати... - сказав Іван і пальцями закрив мерця очі. - Де сидить...
Ех, ти, Сазан.

Виноски Редагувати

  1. Тут перекручене «Каждый Охотник Желает Знать: Где Сидит Фазан, себто, кольори райдуги: Красный, Оранжевый, Желтый, Зеленый, Голубой, Синий, Фиолетовый»

Шаблон:ПерсПітер Редагувати

  1. А могли би і бути
Книги серії Метро 2033‏‎

Випадкова вікі