FANDOM

Радіометр — душе широка, узагальнена назва групи приладів.

Радіометр 01

Один із скріншотів

Радіометр - загальна назва ряду пристроїв, призначених для вимірювання енергетичних характеристик того чи іншого випромінювання:

  • оптичний радіометр (болометр) - прилад для вимірювання потоку світлової енергії, заснований на тепловій дії світла;
  • акустичний радіометр - прилад для вимірювання звукового тиску;
  • прилад для вимірювання рахункових характеристик іонізуючого випромінювання - щільності потоку, потоку, активності, і ін. (див. також Дозиметр);
  • приймач радіотелескопу.

Звісно, що і в книзі, і в грі под радіометром мається на увазі ДОЗИМЕТР.

В гріРедагувати

Сказати, який саме дозиметр періодично виникає в руках сталкерів, дуже важко. Автори 4А зробили якийсь «звідний образ» радіометра і вклали його в руки своїх героїв.

Для ознайомлення наведемо в статті фото деяких аналогічних пристроїв, щоб у читача склалося правильне враження про прилад.

ДП-63Редагувати

Призначений для виявлення зараження місцевості бета-гамма і гама-активними речовинами та оцінки рівнів радіації на місцевості. Діапазон вимірювань приладу - від 0,1 до 50 Р/год. Для забезпечення проведення відліків в нічний час шкала приладу підсвічується светосоставом постійної дії.

Прилад має 2 піддіапазонів: 1. від 0,1 до 1,5 Р/год (кнопка "1,5 Р/г" ) 2. від 1,5 до 50 Р/год (кнопка "50 Р/г" )

Живлення приладу здійснюється від двох елементів типу 1,6-ВМЦ-Х-1,05. Один комплект джерел живлення забезпечує безперервну роботу приладу протягом 50 год. Маса приладу 750 м, маса комплекту - 1,2 кг. Час підготовки приладу до роботи 1-2 хв.

Підготовка приладу до роботи. Провести зовнішній огляд приладу. Коректором з допомогою викрутки стрілку микроамперметра поставити на позначку 0 (по нижній шкалою). У відсік живлення вставити джерела живлення, кришку відсіку щільно притиснути двома гвинтами. Одночасно натиснути кнопки "1,5 Р/г" і "50 Р/год": відхилення стрілки приладу правіше позначки "10 Р/год" вказує на справність джерел живлення. Потім натиснути кнопку "1,5 Р/год": відхилення стрілки на позначку 0 верхній шкали вказує на працездатність приладу.

Побутовий Дозиметр-радіометр «Прип'ять» РКС-20.03Редагувати

Дозиметр Припять 06

Побутовий Дозиметр-радіометр «Прип'ять» РКС-20.03

Подається для загального ознайомлення

Технічні характеристики. Враження від експлуатаціїРедагувати

Дозиметр-радіометр «Прип'ять» - прилад «Легенда», прилад - «Історія».

Розроблено більше 20 років тому на київському Заводі ім. Корольова (зараз НВО «Меридіан»).

Найкращий для свого часу і найпопулярніший побутовий дозиметр-радіометр , починаючи з 90-х років минулого століття і по сьогоднішній день включно. Його випускали на багатьох заводах (особисто я бачив не менше трьох варіантів цього приладу). На відміну від версії київського заводу (випускалася виключно в корпусах білого кольору), львівська «Прип'ять» випускалася в корпусах білого, чорного, помаранчевого і червоного кольорів.

Дозиметр-радіометр «Прип'ять» - унікальний прилад довгожитель. Який ще електронний пристрій може похвалитись таким віком?

Що ж було такого в дозиметрі-радіометрі «Прип'ять» РКС-20.03, чого не було в «інших» приладах,що масово випускалися в 90-х роках минулого століття? Для початку коротко опишемо, що ж із себе представляли ті самі «інші», які практично без змін одну і ту ж перевірену схему і відрізнялися лише назвами і дизайном корпусу:

  • Верхня межа вимірювання ПЕД - 10 мР/г.
  • Похибка ±25-30%
  • Вимірювана величина - гамма (ну і все що вдасться зловити додатково :)
  • Живлення - 9В

Алгоритм роботи був досить простий - 40 секундний замір, 40 секундна індикація результату і обнулення.

Розробники "Прип'яті" запропонували іншу схему, дорожчу і складну елементну базу (чого варта лише один розкішний АЦП!) і відповідно більш "просунуті" можливості.

Весь діапазон вимірювання ПЕД розбили на два піддіапазони, що перемикаються вручну:

  • 1 - до 1,99 мР/год.
  • 2 - до 19,99 мР/год

Час виміру також можна було вибирати перемикачем:

20 сек. - для оперативної оцінки ПЕД (т.з. "пошуковий режим")

200 сек. - для точного вимірювання ПЕД.

Також з'явилася можливість вибирати за допомогою перемикача одиниці вимірювання: мР/год і мкЗв/год.

Вперше в побутовому приладі з'явилася можливість вимірювання потужності потоку бета-часток (досить незграбна, за мірками сьогоднішнього дня. Для вимірювання бета, необхідно було виконати цілий ритуал: спочатку в режимі "бета" вимірювалася ПЕД (гамма), потім з задній панелі знімалася металева кришка-фільтр і вимірювалася гамма+бета, потім з другого числа віднімалося перше і ми отримували кількість бета-частинок. Сучасні прилади на зразок тієї ж Терра МКС-05 виконують всі ці підрахунки самі, але тоді - сама можливість міряти побутовим радіометром потужність потоку бета-частинок, вже була великим проривом.

Основні технічні характеристикиРедагувати

  • Потужність експозиційної дози гамма - та рентгенівського випромінень 0,01...19,99 мР/год
  • Потужність еквівалентної дози гамма-та рентгенівського випромінень 0,1...199,9 мкЗв/год
  • Щільність потоку бета-випромінювання 10...19999 годину/см2*хв
  • Границя допустимої основної відносної похибки (гамма/бета) ±20%/±25%
  • Робоча температура навколишнього повітря -20...+40 °С
  • Живлення В 9,0
  • Маса 0,25 кг

Габаритні розміри 145х73х37 мм

Крім цього приладу був вимикач зумера (пищалки) і кнопка контролю розряду батареї, при натисканні на яку на екран виводилося значення напруги батареї живлення (неймовірна для свого часу опція).

Виноски Редагувати

Шаблон:ЗЕРедагувати

Випадкова вікі