FANDOM

У мешканців Муоса одиниці вогнепальної зброї. Решта озброєні холодною зброєю, серед якої ножі, булави, мечі, арбалети. Дигери використовують в рукопашній спеціально розроблені сікачі.

Арбалет 01.png

Козяча нога

Арбалет 02.jpg

З коловоротом

Арбалет 03.jpg

Спортивний з оптикою і блоками

Арбалет 04.jpg

Спецназівець з арбалетом

Арбалет 05.jpg

Саморобний арбалет. Можливо, чимось подібним озброювалися ополченці Муоса

Арбалет 06.jpg

Принцим взведення. Козяча нога на сучасний лад.

Що ж таке арбалет?

ВизначенняРедагувати

Арбале́т (фр. arbalète) — вид зброї дальнього бою, розвиток конструкції лука.

Арбалет переважає лук у точності та дальності стрільби, але має меншу швидкострільність. Відомі ручні арбалети та їх збільшені станкові варіанти, що використовувалися при обороні фортець.

ОсобливостіРедагувати

Для стрільби з арбалета використовувалися болти - особливі арбалетні стріли, які зазвичай були товстішими і коротшими ніж стріли лука, та, іноді, кулі (такий арбалет називався шнеппер). На війні використовувалися як ручні арбалети, так і їх збільшені станкові варіанти.

Базовою частиною арбалета є ложе, усередині якого кріпиться спусковий механізм. На верхній поверхні ложа знаходиться направляючий паз для болтів, а на кінці ложа встановлювалися стремено і хрестовина із закріпленими на ній пружними елементами (плечима), які зазвичай виготовляються із сталі, дерева або рогу.

Типовий спусковий механізм складався із спускового важеля, горіха (шайби з прорізом для хвостовика стріли і з зачепом для тятиви) і фіксуючої пружини. Більш коротке плече спускового важеля впиралося у виступ горіха, пружина тиснула на довге плече і утримувала механізм у зведеному положенні. Коли арбалетник натискав на спусковий важіль, коротке плече виходило із зачеплення з горіхом, який у свою чергу прокручувався навколо осі під дією тятиви і вивільняв її з зачепу.

У залежності від способу зведення тятиви середньовічні європейські арбалети ділилися на три основні типи. Кожен наступний з названих типів був досконаліший попереднього, але вимагав більше часу на перезарядку. Тому чисельно переважали простіші арбалети.

В найпростіших арбалетах тятиву натягували просто руками. Такі арбалети робилися з дерева та рогу, були не дуже потужні і через менші ніж в лука плечі поступалися йому потужністю. Їх єдиною перевагою була простота та зручність прицілювання.

Пізніше подібні арбалети почали заряджати за допомогою приставного залізного важеля, що називався «козяча нога». Пізніше в Європі було винайдено спосіб заряджання за допомогою поясного гака. Цей гак висів на товстому широкому шкіряному поясі. Гаком чіпляли тятиву, присідали і ногою упиралися в стремено на кінці ложі за луком, а потім вставали і зводити арбалет в бойове положення. Перевагою цього способу була простота, а також те, що при цьому працювали м’язи ніг та корпусу які помітно сильніші за м'язи на руках. Відповідно арбалети почали робити потужнішими.

Однак класичними вважаються важкі арбалети з крицевими луками та механічними пристроями заряджання.

Останніх відомо два – «англійський» з блоковим натяжним пристроєм і коміром з двома рукоятками і «німецький» або кранекін з зубчасто-рейковим механізмом.

Кранекін був потужнішим, але помітно дорожчим. В будь якому випадку важкі арбалети були дорогою зброєю, що вимагала багато часу на перезарядку, бо і блок і кранекін слід було одягнути на арбалет, звести тятиву, зняти зарядний пристрій, вкласти стрілу і лише після цього стріляти.

Однак незважаючи на усі недоліки важкі арбалети були вельми потужною зброєю з натягом у кілька сот кілограмів. Втім не слід забувати що у луків робота пропорційна не лише накопиченій енергії, але і довжині ходу тятиви. Тому хоч важкі арбалети і були на порядок потужніші ніж луки, що натягувалися руками, але внаслідок того, що хід стріли в луків був помітно більший, різниця в реальній силі пострілу була не настільки значна, як можна було б подумати, порівнюючи лише натяг зброї.

Від випадкових пострілів захищав запобіжник, а спеціальна клямка не дозволяла стрілі випадати з арбалета при опусканні його вниз.

ГалереяРедагувати

Виноски Редагувати

Шаблон:Муос Редагувати

  1. А могли би і бути
Книги серії Метро 2033‏‎

Випадкова вікі